fredag 23 mars 2012

Första vårdagen!

Och resten av dem, och alla sommarens, ligger för mina fötter som en matta av salighet. Visst, med tiden har jag lärt mig att hitta positiva sidor även hos vintern, och hösten har jag alltid gillat. Men jag är en sån vårjunkie att stanken från tinande hundlortar smeker mina näsborrar som den ljuvaste parfym. Det finns inte en enda sida hos våren som jag inte gillar. Väl medveten om lyxen i att inte vara pollenallergiker.

Himlen är mörkt ljusblå i en färg som gör mig glad. Jag såg en halvvuxen svart korthårig tax med bruna markeringar och solen blänkte i dess päls. Genom köksfönstret ser jag snödroppar borta vid vår brunn. Jag vet att de får sällskap av blåsippor inom ett par veckor. Det kan hända att vi har krokus under matsalsfönstret men jag har inte orkat plumsa genom drivorna för att se efter - för att jag redan bytt till småskor, ju. Jag vaknar av mig själv, utvilad, av dagsljus klockan sju. I morgon sjunger vi Matteuspassionen. Än har vi så mycket snö på gården att jag får respit med krattandet. Nora talar om vad hon ska hitta på när vi kommer ut till landet igen. Om några veckor är det Nylands Nations årsfest där jag ska närvara för att ta emot ett stipendium. Var det något mer?

Ja. Jag är tillräckligt mycket bohem för att ge fan i skitiga fönster och en mycket, mycket sunkig bil.

4 kommentarer:

  1. Fönstren ja... Skit också. Tvättade dem aldrig förra våren. Eller hösten. Come to think of it så har jag inte tvättat dem en enda gång sen jag flyttade in två och ett halvt år sen. Kröhöm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vägrar gå med i tävlingen om vem som dör med de renaste fönstren. Det händer att jag tvättar dem för att det är en ursäkt att egentligen njuta av vårväder men betydligt oftare låter jag bli. Jag tror min uppgift i livet är att få andra att känna sig duktiga över att de åtminstone är husligare än jag.

      Radera
  2. Den gamla sanningen om att ett välstädat hus är ett tecken på ett ett bortslösat liv gäller också fönster. Och bilar.

    SvaraRadera