tisdag 20 mars 2012

Kikkelibok

Jag är inte särskilt imponerad av Flugtämjaren, Erik Wahlströms biografiska roman om Runeberg. Dels är jag för oinsatt i artonhundratalsgubbarnas lördagssällskap, så litteraturvetare jag är, för att kunna bedöma finesserna i Johan Ludvigs umgänge med Chydenius, Pacius, Snellman och gänget, dels blir jag inte helt engagerad i nationalskaldens kvinnoaffärer. Och episoden där han våldtar Fredrika men hon i sista stund hinner smeka sig till orgasm innan skalden sprutat färdigt tycker jag är direkt motbjudande.

Jag gillar snippor och snoppar och vad man kan göra med dem, både i litteraturen och utanför den, lika mycket som folk i allmänhet. Men inte på pojkskolenivå.

2 kommentarer:

  1. Urk. Mamma hämtade just sitt exemplar åt mig idag. Hon var inte heller så imponerad. Kanske jag hellre satsar på att kamma hem poäng på någon annan bok...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs något annat - listan är lång!

      Radera