lördag 10 mars 2012

Dagsljus

Om två veckor kommer det att börja pirras om hur jobbigt det är att flytta fram klockan en timme och hur man borde slopa skiten. Jag är av en helt annan åsikt. Sommartid är en fantastisk uppfinning och innan ni sätter igång och jåmar vill jag be er begrunda följande: om ni på allvar är av den åsikten att det är för jävligt att solen går ner först halv elva (i södra Finland) vid midsommartid och att ni måste vänta till tio i fyra innan ni får se den igen respekterar jag protesterna. Andra, som njuter av ljusa vår- och sommarkvällar ska njuta av ljusa vår- och sommarkvällar utan knot.

Lika fiffigt är att normaltiden sitter som den ska. När det är som allra mörkast mitt i vintern har man i alla fall en chans att se någon sorts dager innan man går till jobbet. En stor del av vintern i alla fall. De flesta av oss jobbar så att det ändå är mörkt när vi går hem, oavsett om vi hade sommartid året om eller ej.

Jag tror vårt nuvarande system är en följd av att någon klok tänkte till lite. Vilket sommartidsbelackarna också kunde göra innan de gnäller om något så trivialt.

Själv räknar jag dagarna. Om två veckor och en dag lägger sig solen halv åtta. Och ljusare blir det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar