måndag 16 januari 2012

Högteknologisk väckning

Min älskling fick julklappen ingen vill ha: en väckarklocka. Men det här är en new age-klocka med hög teknologi, inte vilken bullerburk som helst. Man sover med ett mjukt litet svettband runt handleden, och från och med en halv timme innan man ställt in väckningen till senast vid den tidpunkt man vill bli väckt väljer den en stund då man är i en lättare sömnfas och slår till. Man rör på sig mer när man sover lätt och är följaktligen mer mottaglig för väckning, och det här registrerar sensorn på armen. Inget mer "Var i helvete är jag och vad är det för spelautomat/ambulans/jordbävningslarm/glassbil som låter så infernaliskt?!". Klockan kommer med upp till fyra armband men jag tog den för två. Vi har var sin ganska trevlig signal (fågelsång och någon sorts trumvirvel) och den tillåter inget snoozande - för då riskerar man att somna för djupt och så är dagen lika uppfuckad som med en vanlig klocka.

Och det funkar. På mig. Simon stänger av och sover vidare. Ytterligare en av dessa julklappar som egentligen var till mig. Om någon har frågor så svarar jag gärna. Största minuset är priset - den är jävligt dyr. För att vara en väckarklocka.

2 kommentarer:

  1. det lär finnas väckarklockor som hoppar ner från bordet och då får man stiga upp och leta rätt på den. Såg en sån i Verkkokauppa.coms reklamtidning. Syrran min fick en väckarklocka i julklapp av sina underbara kusiner, har dom inte bättre fantasi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det tycker jag är rätt kreativt. Betydligt elakare än svår snällisväckis. Hehe.

      Radera