fredag 20 januari 2012

Bokgala

I morgon invaderar 11 bokmalar vårt hem. Vi har alla i varierande grad försökt plöja igenom samma lista på 101 verk, poängsatta lite godtyckligt av en tvåmannajury, och nu avslöjas det vem som läst mest. I fjol bestod galamiddagen av en sjurättersmiddag med elva sorters dryck och fantastiskt program. Tack Marie och Nils! Det varken kan eller vill vi tävla med, men just nu, när jag inte bloggar, struttar jag omkring som en sexig köksgudinna eller Babette och filar på mina tre kulinariska kreationer. Temat är litterärt men mer avslöjar jag inte för det är meningen att gästerna ska få diskutera sig fram till vilka verk som inspirerat till respektive rätt. Det finns inte enbart ett rätt svar, även om jag i huvudsak har tänkt på ett verk, och jag hoppas diskussionen blir intressant. Och maten god.

Men så mycket kan jag avslöja att det finns en hel del, i själva verket enbart, förstagångsrecept på menyn. Det vill säga enbart mat jag aldrig lagat förr, vilket har sina risker. Håll tummarna!

4 kommentarer:

  1. Roligt! Är det månne Sandels, Babbettes gästabud eller något helt annat? Vi vi ha detaljerad rapport sen!

    SvaraRadera
  2. Nej, nej! Sandels är en möjlighet jag övervägde, eftersom Fänrik Stäls sägner finns på listan. Den afrikanske farm finns också med, men inte Babettes gästabud. Det är inte Fänrik Stål, inte Bibeln (de mannarecept jag hittade var inget vidare och vaktlar är lite svåra att få tag på). Jag återkommer på söndag!

    SvaraRadera
  3. Så underbar idé! Jag räknar med att detär någon av de "101 böcker att läsa innan man dör"-listorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursprungstävlingen utgick ifrån Newsweeks lista som är en sammanfattning av andra listor. Jag hörde om tävlingen först i slutet av augusti men gick med ändå. Efter den tävlingen var vi rörande eniga om att fortsätta listläsa, men vi gjorde listan själva så att alla fick bidra med vad de vill läsa. I år vill jag läsa På spaning efter den tid som flytt och Knausgård, samt Pride and prejudice och två spin off-romaner som utkom i fjol: The independence of miss Mary Bennett och Murder at Pemberley. Hoppas att juryn bifaller min önskan! Ny lista utkommer den första februari och lästid har vi till tolvslaget på nyår. I januari får man läsa vad man vill!

      Radera