onsdag 30 januari 2013

Tv i morgon

I morgon bitti, ungefär tio minuter över åtta, gör jag premiär i morgon-tv. Min morgon startar en återkommande språkpanel med mig som diskussionsledare och en ny gäst varje månad. I morgon är gästen min kära kollega Helena Palmén som doktorerar på något så spännande som dialekttalares osynliga språkkompetens. Det handlar om att dialekttalare de facto är tvåspråkiga eftersom de redan från början behärskar två språkkoder, men att den ena varianten sällan synliggörs eller räknas som en resurs. Och att äldre generationer kanske till och med känner skam på grund av sin dialekt.

Sedan handlar det om skillnad i status mellan olika dialekter, och hur det kommer sig att dialekt har högre status i Österbotten än i södra Finland. Jag är taggad, ivrig och glad, och speciellt glad över att det är Helena och jag i morgon. När vi kommer igång går det knappt att hejda oss, men i morgon får vi begränsa oss till drygt tio minuter.

Länkar till Arenan i morgon. Och jag må vara taggad, ivrig och glad, men kommer knappast att sova något i natt.

2 kommentarer:

  1. Spännande! Lycka till!

    Åh, det är nåt sånt jag borde jobba med, tror jag.

    /Helga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också. Fast jag tror också du är mycket bra på konsultskap, även om jobbet skaver ibland.

      Radera