Tack vare Plain Jane får jag upp ögonen för ett vitsigt språkligt sammanträffande, nästan lika roligt som att Ulostemassapieru är ett anagram på Perussuomalaiset.
Amanda på Plain Jane skriver om ett företag som tänkt utanför boxen och raggat henne till en styrelsepost. Trots att hon är kvinna, ung och utlandsfödd. Och dessutom radar VD:n som ringer henne upp en massa tunga argument för att hon är lämplig. Grattis till det! Mera sånt.
Amanda hänvisar också till en kampanj som som vill synliggöra det faktum att det fortfarande är så ovanligt med kvinnor i bolagsstyrelser. Jag följer länken till en artikel på dagensmedia.se som handlar om att stiftelsen Allbright tar hjälp av ett kommunikationsföretag för att göra Handelshögskolestudenter uppmärksamma på denna snedrekrytering. Så här står det:
"Utanför Handelshögskolan sitter deras plansch med budskapet att ”100
börsbolag som tycker att den bästa kvinnorörelsen är den i sängen”.
I annonsen listas 100 företag som inte har en enda kvinna i ledningsgruppen.
– Genom att ha ett relevant och provocerande budskap tror vi att
många kommer att uppmärksamma kampanjen, säger kreatören Enis Pupulek på
Goodmorning Sunshine, som tagit fram kampanjen."
Någon annan som tycker att det är lite fantastiskt att kreatören heter Pupulek i efternamn?
Det funkar ju bara i en finlandssvensk kontext, under förutsättning att man vet att pupu på finska är en vardaglig/barnslig synonym till kanin.
Den verkligt goda nyheten är inte att en kreatör som anspelar på sängkammaraktiviteter heter Pupulek. Nej, den verkligt goda nyheten är att det finns VD:ar som anser att kompetens, engagemang och nytänkande är viktigare än att en styrelsekandidat är man.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar