fredag 4 januari 2013

Reakataloger

Nu börjar de drälla in, reakatalogerna. Visst sneglar jag lite lystet på träningsskorna, som äntligen finns i en snygg färg, men påminns om att jag ju innetränar barfota just för att de skor jag hittills sett varit så erbarmligt fula. Och påminns om att jag gillar att träna barfota. Och påminns om att syftet med reakatalogerna är att få mig att tro att jag egentligen hellre tränar i skor. Och det jag tränar mest är yoga. Som man tränar barfota.

Sedan skrattar jag åt att Stockmann genom att åberopa fengshui vill få folk att tro att de behöver fler krukväxter. Och det behöver jag kanske, lite kompensation för dem som dött vanvårdsdöden under det senaste året, men när det gäller töntig reklam väljer jag att rösta med fötterna och går hellre någon annanstans, som till blombutiken på hörnet.

Så mitt shoppande efter jul begränsar sig till att beställa ulltvätt och ullfett på postorder. Garderoberna ska fräschas upp och allt oanvänt ska kasseras. Resten ska vädras bara det blir ordentligt med minus, servas och vikas in. Och sedan, när jag vet vad det är jag saknar, ska jag skaffa fina hållbara grejer, oavsett om de är på rea eller inte. Om någon ser mig på stan lystet sneglande på små klänningar, kan ni snälla vänligt men bestämt fösa in mig i jeans- och underklädsaffärer i stället?

Och vet ni var man köper skygglappar? Ni vet sådana som hästar har för att inte skrämmas av sånt de ser i ögonvrån. Och som doktorander som lever på stipendium har för att inte distraheras av bjäfs utan lyckas hålla fokus på det de verkligen behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar