söndag 20 januari 2013

Jag har blivit min mamma!

Min älskade mamma, som jag beundrar på fler sätt än jag själv riktigt begriper, är en förebild på så många sätt. Jag vill gärna bli som hon. Och på ett sätt har jag lyckats: hon är kvinnan som kan köra flera kvarter med en kamera på biltaket och till all lycka hitta den, på biltaket, när hon stannar nästa gång. Jag minns också att hon, när min syster var baby, hade ställt ifrån sig en vällingflaska någonstans, och helt enkelt inte hittat den och varit tvungen att göra en ny. Ett par dagar senare hittade jag den bland spritflaskorna - hon hade gäster den kvällen och hade helt enkelt lyckats multitaska bort flaskan. För att inte tala om hur hennes bortsprungna diamantring plötsligt dök upp i en låda med böcker i skolan där hon jobbade.

I början av veckan var jag tvungen att fylla på olja i vår bil. I går när Simon varit och hämtat bilen som i fredags dog vinterdöden på dagis gård meddelade han att någon under natten stulit oljelocket. Riktigt så illa var det inte: det var bara jag som, lite stressad av att få ihop logistiken, glömt att skruva på det igen och lämnat det någonstans innanför motorhuven. Och när han hittade locket låg det mycket riktigt inne bland motorns delar. Ingen skada skedd, den här gången.

Så tankspriddhet: check! Jag hade kanske hellre liknat mamma i hennes villkorslöshet när det gäller att ställa upp för sin familj och sina vänner. Eller i hennes generositet. Eller i hennes gästfrihet. Nå, kanske det hinns med, om jag får leva länge nog.

4 kommentarer:

  1. När vi flyttade in (eller ut från, minns inte vilken) i Koirankoppi för X antal år sedan minns jag att vi i flyttyran åkte några kvarter med en BigMac meal på biltaket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att jag inte är ensam. Och jag tror ju att folk som aldrig är tankspridda har för lite att göra.

      Radera
  2. Jag tycker att du redan väl fyller din mammas skir vad gäller generositet, gästfrihet och att villkorslöst ställa upp för de som behöver det, och då inte bara familj och vänner. Så lite tankspriddhet kan du nig unna dig. Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack, vännen. Inte är jag nu riktigt där, men jag försöker. Kram!

    SvaraRadera