torsdag 17 november 2011

Sov på min arm

Vi har en väldigt bra cd-box som heter Stor musik för små öron. Den består av tre skivor med klassisk instrumentalmusik i väldigt högklassiga inspelningar, och skivorna är indelade enligt tre teman: Lek och fantasi, Vila och Bara Mozart. Baby elephant walk, Köpenhamns järnvägsgalopp och I bergakungens sal leder till rena rövarlevernet hos oss, men det är ganska festligt att se Nora gå bärsärkagång - åtminstone tills den tredje vasen åker i golvet och man får nog. Men det är medryckande, och jag kommer på mig med att göra hopplasteg och dansa omkring. Bara Mozart funkar jättebra när jag jobbar, och Vilaskivan har blivit läggdagsmusik.

Den observanta läsaren har kanske märkt att jag ingalunda är pryd, men lite fnissig blir jag av tanken på Sov på min arm som natisång för små barn. Både texten och musiken är vackra och vilsamma, men texten är ju inte ens tvetydig, utan helt skamlöst en av de mest erotiska texter jag vet. Den handlar ju om den intima tvåsamhet som råder efter coitus: "Helig den frid hjärtat hyser, mitt i den virvlande blodstormens larm. Slut är din strid, månen lyser. Vårnattsvind svalkar dig, sov på min arm." Sexigt? O ja. En text som ingalunda ska associeras med barn. Men instrumentalt funkar den fint också i barnkammaren.

2 kommentarer:

  1. En (kvinnlig) student sjöng den på en (kvinnlig) professors födelsedagsmottagning för många år sen. Undrar hur det var tänkt egentligen. Själv hade jag svårt att hålla mig för skratt, för det var så uppenbart malplacerat. Tror att den stackars studenten tyckte att det var just en vacker melodi, vilket det ju är, men orden, orden!

    SvaraRadera
  2. Men hjälp! Stackars student, stackars professor! Jag kan inte alls bortse från text när jag sjunger, vilket jag är glad för. Mina år i kören har öppnat mina ögon för vår finlandssvenska visskatt, till exempel, och Spegling och Slumrande toner har fått en helt ny betydelse för mig i och med att jag själv hållit texten i min mun. En melodi må vara hur vacker som helst, men om texten är fånig går den bort.

    SvaraRadera