måndag 14 november 2011

I år bara läser jag

I förra inlägget skryter jag med att jag är handarbetsnörd. I det här inlägget erkänner jag att jag är periodare. Eftersom jag tenderar att snöa in på det jag nördar med för tillfället har jag inte tid med att snöa in på mer än en hobby i taget. Vissa år blir det stickning, men i år läser jag. Så perkele.

Jag har en svåger som är sjukt tävlingsinriktad, men på ett sympatiskt sätt. Jag anar att det kan ta sig osympatiska proportioner om man lever med honom, men som svåger är han störtkul. Och fin. Nå, han och hans bästis bestämde sig i ett anfall av att vilja tävla med böcker för att tävla i vem som är bäst på kanon. Det vill säga världslitteraturen. De tog Newsweeks lista på världens mest inflytelserika böcker och poängsatte böckerna enligt arbetsinsats och betydelse och en hel del godtycklighet och bestämde att den som samlar flest poäng 2010 vinner en flaska vin av alla som är med i tävlingen. Jag gick med först i slutet av augusti fjol, men tänkte att ingen boktävlar utan mig. Segern gick till min svägerska, tävlingssvågerns hustru, så jag antar att han fick njuta av segerns druvor även om han inte vann.

Eftersom tävlingen var kul, allmänbildande och - för somliga - lönsam (om det inte hade varit för sexrättersmiddagen som svåger och svägerska bjöd på i samband med bokgalan) beslöt vi oss för att göra om experimentet - denna gång med en egenhändigt ihopsnickrad lista. I år har jag läst bland annat Twilight och en valfri roman av Barbara Cartland men också Dickens A tale of two cities och Utvandrareposet. Som bäst kämpar jag med Bilbo (bra fantasy) och Bibeln (dålig fantasy) parallellt, för jag tänker vinna i år. Fast Bibelns 18 poäng är ganska svårköpta. Men inget jämfört med På spaning efter den tid som flytts åtta poäng.

Men tillbaka till min huvudsakliga poäng: det blir inga mjuka stickade paket till någon av mina kära i år. Men om någon önskar sig en sammanfattning av Rosens namn eller Slaughterhouse five ska det väl gå att ordna.

3 kommentarer:

  1. Bokblogg? :-) Jag gillar att läsa om böcker. Också.

    SvaraRadera
  2. Förra årets vinnare21 november 2011 kl. 21:33

    Undanber mig ett referat på Bibeln till julklapp - men medges att dess 18 poäng var det som slog spiken i de andras vinnardrömmar och fick mig att kamma hem segern förra året. Men, rätt svårköpta 18 poäng är det. Speciellt Jeremia, Job och inte minst Hesekiel (domedagen kommer, den kommer sannerligen).
    Till råga på allt var jag så gravid att min man har druckit mera eller mindre allt vinstvin!

    Kommentaren om min tävlingsinriktade man är intressant. Jag som lever med honom tycker inte alls att han är speciellt tävlingsinriktad. Frågade honom själv också och han tyckte inte det heller. Men läser i år, det gör han i och för sig. Han tävlar mot dig tror jag;) Med dålig framgång.

    SvaraRadera
  3. Det kan hända att han bara är det på lek, tävlingsinriktad alltså, och det är ju bara roligt. Men kom igen - du kan inte ha undgått hans blodiga taktikerande i Carcassonne! Och Rädda Östersjön-spelet! Och vad som helst!

    SvaraRadera