torsdag 12 september 2013

Kan ni inte köra ihjäl någon annan i stället?

Skyltar som den här

Baby on board stickers have led to one in 20 motorists having an accident, a survey has claimed.

sätter myror i huvudet på mig. Jag förstår att folk vill att deras medtrafikanter ska ta det försiktigt i trafiken. Vem vill inte det. Men tror de att en lapp som signalerar att de ogärnare än andra vill bli påkörda har någon effekt? Att fartdåren eller rattfyllisen eller den trötta tänker att "Men då så, då tar jag och rammar den där andra bilen i stället."

Att varna för att det leker mycket barn på en viss väg är en annan sak. Barn är oförutsägbara i trafiken och det är på sin plats att se upp. Liksom det i och för sig alltid är, men det ger en extra påminnelse om varför det är låg hastighetsbegränsning på en viss väg. Men bebis i bilen - det är för Håken ändå inte spädbarnet som kör?

1 kommentar:

  1. Jag tror att det kan vara en viss förklaring till varför bilisten kör långsamt och försiktigt också, så att bakomvarande vet att den där troligen inte kommer att klämma på med en tio-tjugo km överhastighet bara den hittar gaspedalen...

    Det jag tycker är riktigt underligt är de som har en "Angel on board"-skylt. Vad betyder det? Att bilen har en skyddsängel? Att den har ett dött (i en trafikolycka?) barn(spöke) med sig? Att denna unge minsann är en ängel till skillnad från andras?

    SvaraRadera