onsdag 25 september 2013

Finns det barnwhiskey?

Nora älskar öl, har gjort det sen hon var liten. Och nej, hon får inte smaka på alkohol, utan har fått dricka Nikolai (0,0 %). När vi åker tåg till stan händer det att vi äter en korv och dricker var sin öl på Aseman Wursti, hon och jag, och folk blir lite roade. Andra undrar om jag vill lära mitt barn dricka alkohol, men där förstår jag inte riktigt hur de tänker: alkoholfritt öl är inte alkohol. Alkohol har en egen smak som kräver tillvänjning - och den tillvänjningen får hon sköta själv när hon är myndig om hon vill. Givetvis hoppas jag att hon i så fall dricker med måtta, både i ungdomen och senare.

Hellre alkoholfritt öl än läsk, menar jag. Bättre för tänderna, mindre beroendeframkallande och fritt från tillsatsämnen. Fast när mor och far sitter i soffan och gurglar onda halsar med whiskey undrade hon försynt om det finns barnwhiskey.

2 kommentarer: