tisdag 5 juni 2012

Pangade rutor

I dag har jag för första gången i mitt liv pangat fönsterrutor. Hela två stycken. Den ena var av misstag och den andra med flit: när jag skrapade kitt på fönsterkursen hittade jag en gammal spricka under kittet, vilket betyder att jag byter rutan. Den andra gick av misstag en stund senare, vilket ju störde en smula men samtidigt gjorde det resterande kittet lättare att skrapa loss.

Sedan har jag lyckats knivhugga mig själv i handleden och skaffat mig ett otal sår på händerna. Och lekt med vinkelslipmaskin och excenterslipmaskin och insett att jag inte behöver byta ut något skadat trä, utan det är nog att jag slipar, grundmålar, fäster glas och kittar. Och efter ett par veckor kan jag ytmåla och det blir så fint, så fint.

Och sedan har jag lärt mig att hovtång heter hohtimet och stämjärn heter taltta på finska.

2 kommentarer:

  1. Autch. Du kan säkert förvänta dig en och annan lång blick den närmaste tiden. Och vänliga frågor om hur du mår egentligen...

    Det är roligt att lära sig verktygsnamn på finska, men jag lyckas alltid glömma dem efter tio minuter, så får jag börja förklara igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min suicidala ådra har sinat och jag har klarat den vassa delen av kursen utan vidare blodvite. På onsdag ska jag visserligen sätta in nytt glas och glas är vasst, så du får gärna hålla tummarna för att jag klarar mig med tummarna i behåll!

      Radera