torsdag 14 juni 2012

Bra och dålig litteratur

Peppe skriver om att chicklitt fördöms i hårdare ordalag än skräp som skrivs av män, och jag håller väl med så där på det hela taget. I kommentarsfältet föds en annan diskussion, den om att folk vill ha rätt att läsa sitt skräp i fred, utan att behöva skämmas.

Böcker är böcker och liksom film och annan konst har de sin tid och sin plats. Ändå tycker jag man kan göra skillnad på bra litteratur och dålig. Om jag försöker mig på en definition vill jag säga att den goda litteraturen visar oss världen, eller en tänkbar värld, från ett nytt perspektiv och väcker en tanke hos oss. Den dåliga litteraturen visar oss världen från ett perspektiv vi redan sett många gånger och som är lätt att ta till sig för att vi inte behöver anstränga oss. Som skillnaden mellan Citizen Kane och Forrest Gump. Eller mellan muminböckerna och animemumin.

Jag håller med om att det viktiga är att folk läser och njuter av att läsa. Man ska inte behöva försvara sig för att man läser dussinlitteratur. Men dussinlitteraturens korta förförelse kan ändå, i min värld, inte mäta sig med de kickar jag får av ett riktigt möte med Brontë, Knausgård, Auster eller Oksanen. Ett möte som kanske kräver en del arbete men leder till en insikt. För att där på riktigt finns något att förstå.
En del av den goda litteraturens tjusning är att allt inte alltid går hem. Till exempel tycker jag själv att det jag försökt läsa av Kjell Westö är så tråkigt att klockorna stannar. Och det är helt okej, han är bara inte mitt paket kex. Kanske jag är för dum för Westö. Men jag är definitivt för smart för John Grisham, som för tillfället av en outgrundlig anledning ligger på mitt nattduksbord. Suck. Det är nog dags för en Knausgård igen. Hans kamp tar inte slut i första taget.

6 kommentarer:

  1. Jag fattar vad du menar. Det finns bra och dålig litteratur, men jag tycker att det är livsfarligt att vara den som delar in den. I filmvärlden kommer man lättare undan med att gilla både finfilm och fulfilm, men det känns som om litteraturvärlden är strängare. Antingen har man smak eller så inte. Jag känner en enorm tillfredsställelse och avkoppling av att läsa fantasyboken Eld av (strandberg & bergmark elfgren) som antagligen riktar sig till tonåringar. Ju mer jag läser av Knausgård desto mer oroar jag mig för att han föraktar kvinnor och det gör mig lite illa till mods.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Peppe, Eld är ju superbra, liksom Cirkeln före den (inte helt lika fantastisk som Potter, men inte så långt ifrån. Och med mycket bättre genussyn). Och att gilla ungdomslitteratur är ingen synd, det visar bara att du har bredare perspektiv än många andra. De ungdomsböcker på svenska som slår igenom håller överlag mycket hög kvalitet (säger experten och vet faktiskt vad hon pratar om).

      Radera
  2. Fast jag tycker man kan tillåta sig att vara lite subjektiv. Som att Twilight är dåligt medan Potter är bra. Frågar du min rumskompis litteraturvetaren på jobbet tycker hon Potter är dålig (knäpp genussyn) och antagligen att jag har dålig smak. Jag vågar inte säga att jag tycker Westö är dålig, det är han för fin för, och dessutom har jag inte samvete att dissa honom när jag inte ens orkat igenom Drakarna och Skrakarna och de andra. Och han är långt ifrån den enda "fina" författare som jag inte orkar med.

    Ibland har jag smak, ibland inte. Det beror antagligen på vem som frågar. Men jag orkar inte tycka att Liza Marklund är bra, även om hon skriver om kvinnor. Men sedan läser jag inte just deckare skrivna av andra heller, utom Millenniumtrilogin, som jag älskade. Jag har bara kommit igenom en Knausgård än, och den tyckte jag var ganska bra.

    SvaraRadera
  3. nå Liza håller jag med om. och i smyg Westö (hoppas att han inte läser din blogg). och kanske man får vara lite subjektiv och hård. det är eventuellt bara jag som har ett dåligt frfattarsjälvförtroende.

    SvaraRadera
  4. Fast jag personligen tycker om Drakarna, riktigt mycket faktiskt. Och läset alla Potters men bra litteratur är det nog inte, i vare sig språklig eller symbolisk bemärkelse. För att inte tala om genus. Fantasifullt nog, däremot, och underhållande läsning.

    SvaraRadera