torsdag 8 augusti 2013

Två saker jag grubblar över

Vet någon hur man använder bokstöd? Är de värdelösa på riktigt eller är det bara jag som inte vet hur de funkar? Jag kan serva gräsklipparen, ta diskmaskinen i småbitar, rengöra den och sätta ihop dem i rätt ordning och bygga ihop vilka Ikeamöbler som helst, inga problem. Men jag lyckas fan inte få böcker att stå prydligt på rad med hjälp av bokstöd om det inte är frågan om väldigt små och lätta böcker. Är det bara jag som är oinvigd och inte känner till knepet, eller är de helt enkelt en värdelös uppfinning?

Min andra undring är varför jag aldrig råkar skära av mig en fingertopp när jag precis har tvättat håret. Hårtvätt och färska skärsår på fingertopp = ännu mer blodvite.

3 kommentarer:

  1. De enda bokstöd som funkar är såna som ser ut som ett felvänt L och där man stoppa den horisontella delen in under böckerna, som då måsta vara tillräckligt många för att täcka hela.Våra är metalliskt gröna och misstänks härstamma från en skola, är fula som stryk, men funkar.

    SvaraRadera
  2. Det beror på kombinationen av bokstöd och hylla, om både bokstödet och hyllan är hal så kan det gå fel. Sätt lite gummi på undersidan :-)

    Bokstöd är en fantastisk uppfinning om man råkar ha så få böcker att det behövs. Händer inte så ofta hos oss, dock...

    SvaraRadera
  3. Visste väl att bibliotekarien hade svar på problemet! Jag använder stödjävlarna rätt, men i en bokhylla som saknar gavlar. Dessutom är det bilderböcker jag behöver staga, och de är som känt stora och höga och har sin tyngdpunkt högt upp. Så de vill luta mot stödjäveln som rutschar undan och så ligger böckerna och lutar i vanlig ordning. Nu ska jag köpa nåt klet att ha under så ska vi se att de börjar bete sig som folk.

    SvaraRadera