fredag 14 september 2012

Jag är en fördomsfull människa

Jag har precis börjat på en föreläsningsserie vid institutionen för moderna språk. Hon som leder kursen är gift med Finlands riksrötägg. Jag var lite nyfiken på vem som gifter sig med en högerextremist och såg till min besvikelse varken horn, bockfot eller kluven tunga på damen utan hon verkade synnerligen behaglig. Jag hade en fråga om kursen som jag ställde henne på svenska per e-post och fick ett vänligt svar på felfri svenska. Jag får inte det att gå ihop. Hoppas allt bara är ett gigantiskt missförstånd och att hennes man egentligen är rena gullgossen. Men åtminstone fick jag mig en välbehövlig påminnelse om att jag är en fördomsfull människa. Och att världen inte är svartvit.

Dessutom är temat för kursen språklig mångfald. I don't get it.

3 kommentarer:

  1. Min syster är parkbekant med mannen, som kan vara den du också skriver om. Och hon menar att han är en behaglig och anspråkslös man i sin pappa- och parkroll. Att hon inte får hans uttalande och ageranden i det offentliga att gå ihop med hennes parkbekanta och hans privatjag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om han har ett Väinö Linnaskt förnamn och ett tvådelat efternamn är det sannolikt samma karl vi avser.

      Radera