tisdag 25 september 2012

D.H. Lawrence och kärleken

Efter vissa initiala svårigheter att engagera mig i Lady Chatterley och hennes älskare trillade jag dit. Berättelsen är vacker och ärlig och budskapet är att man kanske inte alltid behöver göra kärleken så förbannat komplicerad och älta och diskutera och i ord bekräfta - räcker det inte med ömhet, ömsesidig god vilja och lite bra sex? Eller i det här fallet ganska mycket sex. Omvärlden är bra på att komplicera livet för oss så då är det väl onödigt att själv också hålla på och bråka.

På flygplatsen bläddrade jag lite i Fifty shades of bondage och saknade ömheten. Tills någon vars omdöme jag delar säger att böckerna är bra tänker jag vara skeptisk. Så shoot: vad tycker ni?

5 kommentarer:

  1. Jag håller faktist på att läsa Fifty Shades of Grey - men mitt litteraturomdöme skall du inte leta dig efter :) Jag älskar chick-lit och underhållande böcker (men även storverk)!

    Å vad än alla säger: "den är dåligt skriven, sånt skräp" så tycker jag om dens underhållande faktor. Lite för mycket wham-bam-thankyou-mam, men om man inte koncentrerar sig på det är den ljuvligt romantisk (så att 14-åringen i mig fnittrar av kärlek) och ganska intressant i hur ett sådant förhållande (som huvudpersonerna har) med maktkamp utvecklar sig.

    Meeen, som sagt, jag är ju av den lätt underhållna sorten... :)

    SvaraRadera
  2. Har inte läst själv, men har förstått att den första boken ändå kan vara värd att kolla upp. Dock ska tvåan och trean vara slöseri med tid. Men det här är alltså bara ryktesväg (kan vara Bokhora, minns inte). Puss!

    SvaraRadera
  3. Jag har läst alla tre delarna, med en viss behållning, faktiskt. Det är absolut ingen stor litteratur, tvärtom ganska banal. Maktkamp, ja, och hon är ju eterisk men viljestark etc. etc medan han är dominerande , rik, snygg och så vidare. Typiskt harlekin-romanämne alltså.
    Jag läste en kolumn i NY Times om böckerna, skriven av en man jag inte minns namnet på, och den satte fingret på det som jag också hade funderat på: 50 Shades of Grey har slagit igenom så stort därför att den handlar om en man som helt och hållet fokuserar på en enda kvinna, hennes välmående och tillfredsställelse. Eskapism för nutidskvinnan.

    SvaraRadera
  4. Okej, då erkänner jag mig besegrad! Lite snask ska sitta bra i höstrusket. Tove, får jag låna den när du är klar med den?

    SvaraRadera
  5. But of course daahlink! Har bara några tiotals sidor kvar :) I´ll let you know!

    SvaraRadera