torsdag 20 september 2012

Bortskämd i Bergen

Bortskämd i Bergen låter bättre än sömnlös i Seattle. Och jag slipper lyssna på Celine Dions version av When I fall in love.

I morgon börjar mötet jag är här för och jag anlände redan vid elvatiden i förmiddags så mest har jag vilat, läst och ätit räkor och blivit våt för att solen sken när jag gick ut och jag litade på att jag klarar mig med småskor och regnjacka. Det gjorde jag inte. Men mina nya stövlar, köpta på Tarjoustalo inför resan, är utmärkta och jeansen kunde jag ju byta.

Men i stället för att hänga ute med Nordkursgänget som jag inte känner och som jag kommer att tillbringa de kommande dagarna med träffade jag Katjas föräldrar som bjöd mig på god iransk mat, trevligt samtal om allt ifrån litteratur till litteratur via klimatfrågor, vädret i Bergen och Emsalö. Men mest snackade vi faktiskt böcker. Sedan blev jag bjuden på konsert i Grieghallen. Det var Bergenfilharmonikerna som spelade musik av mer eller mindre experimentella ungerska tonsättare. Det första verket lät som en bilkrasch men sedan blev det bättre, och efter paus blev det ett roligt verk i fem satser av Bela Bartok. Och han var en riktig skojare som varvade vackra tongångar med retsamma dissonanser så det var en fröjd för örat.

Nu ska jag lägga mig med lady Chattterlys lover. Sedan tänker jag drömma om räkor och krabbor.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad det låter underbart! Tur att du blir bortskämd, det är du sannerligen värd! Njut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att höra är att lyda säger anden i Aladdin. Och njöt gjorde jag - i fulla drag! Tack!

      Radera