söndag 27 maj 2012

Trädgårdsskötsel för dummies

Vi har en sjukt stor trädgård och trots det har vi potatislandet på balkongen. Det ville sig så. Nu har vi fyra präktiga plantor i en stor, plastfodrad korg, och jag har precis kupat potatis för första gången i mitt liv.

Mitt trädgårdsproblem är att jag har en ingenjörs förhållande till trädgårdsskötsel. Ingenjörers förhållande till matlagning är att om de står att man ska sticka några hål i plastlocket på mikromaten innan man värmer den är problemet: ska gaffeln ha tre eller fyra taggar? Och hur många hål är några? När det gäller trädgården undrar jag vad det ens betyder att kupa potatis, och om det är så att det betyder att man ska ösa på med mer mylla undrar jag hur mycket. Vad är ett par gånger och med hur långa mellanrum?

Nå, trial and horror är ett sätt att lära sig sköta trädgård. Mest har det varit horror, men lejongap har jag lyckats med, och freesia. Och ingendera odlar jag i år, vilket kanske är lite dumt. I stället bränner jag krutet på luktärter som jag aldrig har lyckats med. Fortsättning följer.

1 kommentar:

  1. Oj nej... luktärter är ett svårt kapitel. De enda jag lyckats med är en lågväxt sort från Lord Nelson som heter Bijou.
    Annors så har jag inget ingenjörs förhållande till växtpyssel - fri stil i full fart, det är inte så noga. Säkert för att jag är ingenjör till yrket (sorry, diplomdito alltså...)

    SvaraRadera