onsdag 9 maj 2012

Rosa gympaskor med blingbling

Vi undvek Punavuoren peikko som har bedårande barnskor till skyhöga priser till förmån för Prisma. Och visst kom vi billigare undan. Tyvärr fastnade Nora bara för de mest hiskeliga rosa blingblingskor med den enfaldiga japanska katten på. Både farsan hennes och jag fetnobbade - liksom vi skulle ha gjort med ett par lika fula Blixtendojor.

Efter en kvarts förhandlande gick hon med på ett par ankelhöga fejkläderskor med union jack på och de är faktiskt riktigt, riktigt fina. Nu sitter hon i nya byxor och ser på Bärtil och ser inte alltför traumatiserad ut.

7 kommentarer:

  1. Samma scenario utspelades förra veckan i Citymarket. Båda ungarna plockade allt ljusrött med paljetter och tjafs som de kunde hitta i skohyllan. Hem kom vi med ett par svarta länkare med pyttelitet rosa.

    SvaraRadera
  2. Kokemukseni mukaan paljetit, blingbling ja voimakas pinkki vetävät usein puoleensa pieniä lapsia, sukupuoleen katsomatta. Ja että tämä ei jollain tasolla ole oikein hyväksyttävää koulutettujen, tiedostavien ja sukupuolineutraalin kasvatukseen pyrkivien vanhempien mielestä. Jossain muussa blogissa puhuttiin halpaketjujen värikoodatuista vaatevalikoimista "white trash" muotina. Kuvaamasi kengät olisivat minunkin mielestäni olleet hirveät, mutta jos ne olisivat olleet muuten ok (hyvälaatuiset/hyvät jalalle jne, mitä ne tosin eivät mitä todnäköisimmin olleet)... har våra barn faktiskt tillgång till hela färgskalan? vad är det som är så svårt med rosa, blingbling och hej kisse för oss föräldrar?

    jag menar inte att kritisera era val utan funderar på detta på ett mer allmänt plan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, jag fick själv ta mig en allvarlig funderare vid skohyllan och undrade om jag bara borde falla till föga och låta fröken få sina kisseskor. På Ingeborgdagen om ett par veckor kanske - om skorna klarar kvalitetssyning.

      Själv är jag förstås riktigt, riktigt förtjust i de skor det blev - inte minst för att de är så lätta att matcha med hennes i övrigt ganska färgglada garderob. Ett argument som givetvis inte har minsta betydelse för min glitterglada treåring. Håhå jaja - du funderar klokt. Jag ska fundera lite till.

      Radera
  3. vad är det som är felet på rosa blingbling? Jag undrar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inkompatibelt med mors sinne för estetik! Hittills har hon mest gillat färgglada kläder med okommersiella djur på, vilket jag gärna har understött. Och jag har varit så stolt över att hon gillat så fina saker. Nu ville hon ha något som jag tyckte var riktigt, riktigt fult, och jag fick mig en tankeställare. Visserligen är hon mycket stolt över sina nya union jack-skor, och över sina gröna crocs som hon fått av mormor, men kloka kommentarer på bloggen får mig att undra om jag inte borde låta henne få katt-eländena i alla fall. Eller så nästa gång. Eller så när hon har namnsdag om ett par veckor - på Ingeborgdagen. Grattis till er båda!

      Radera
  4. Vi har ett par rosa kisseskor, de kommer att vara utslitna till midsommaren då tösen cycklar med en springcyckel och bromsar med fotändan - med tanke på slitaget de utses utav är jag glad att jag inte satsade på dyrare dojjor. Kisse eller ej.
    Och tack Jenni för din blogg - läser den om möjligt varje dag.

    H. Filippa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du läser! Det gör mig mycket glad. Och jo, jag tror det var klokt med Prisma.

      Radera