torsdag 3 maj 2012

Så ska det prutas

Jag prutar inte bra på vare sig svenska eller finska, men på malajiska kan jag pruta benen av en häst. Mest är det väl för att folk blir så imponerade av att ett blekansikte som jag kan språket som de ger med sig, men faktum är att jag får ner minst hälften av priset. Fast det handlar väl i och för sig om turistpriset, men i alla fall.

I dag gick vi till Laattapiste för att se på kakel att ha kring luckan till vår blivande spis, eftersom kakel är värmebeständigare än rappning. Så även om spisen blir rappad kommer luckan att infattas i en och samma stora kakelplatta för att slippa vit rappning som mörknar av värmen. En kakelplatta är ingen konkurs, så vi kunde välja i dyraste änden, och det var där vi hittade vår platta:
 
Nu kommer ju årsringseffekten att försvinna eftersom den skärs ut för att ge plats åt spisluckan, men vi tror att plattan blir en vacker ram i alla fall. Vi undrade om vi får hem plattan för påseende, och det kunde vi givetvis. Men sedan frågade jag om vi kan betala för plattan nu, och låta köpet gå tillbaka om vi bestämmer oss för att inte behålla den, men kakel-Heikki tyckte att det väl nu inte ska vara nödvändigt, utan de ger oss den som provbit utan kostnad.

Sedär, en freebie värd 40 € gav en trevlig guldkant åt vår torsdag. Tack Heikki!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar