måndag 28 maj 2012

Fönster

De närmaste veckorna kommer jag att gå en kurs i hur man renoverar gamla fönster på Arbis i Vanda. Liksom i förhållande till trädgården hör fönsterrenovering inte till de där grejerna som jag bara tar mig an utan att veta hur man gör, så nu ska jag gå kurs. Jag börjar med fönstret i jävligast skick, Noras, och när jag kan själv ska jag göra vardagsrumsfönstret för snart ska vi ge hela vardagsrummet en ansiktslyftning, är det tänkt.

I kväll har vi en timme info, och nästa vecka och veckan därpå ska jag skrapa, byta murket trä, kitta och måla tre hela kvällar i veckan.Nu har jag lite ångest för hur jag ska hinna. Samma veckor har jag ansvaret för tolv nordiska studenter som kommer till Helsingfors universitet för att lära sig om Finland och finlandssvenska. Hela dagarna. Nå, det är inte fråga om några dunungar direkt, jag tror att medelåldern ligger ungefär på min ålder, och jag var inte farligt hjälplös ens som 20-åring. Det ska nog gå. Men det kan skita sig. Fast det kan i och för sig allt, här i världen.

Och de finns andra veckor, här i världen, då jag kan vara en hängiven maka och mor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar