söndag 11 december 2011

Våra nya husdjur

I natt drömde jag att jag impulsköpte en boxervalp. Det var lite läskigt, för jag vill faktiskt så väldigt gärna ha en hund att det bara är en tidsfråga. Men det är en fråga om ganska lång tid, definitivt inte nu. Och sen var det lite synd om precis den här valpen, och jag tog naturligtvis hem den. Och den var ljuvlig.

För att dämpa min ångest över att jag ens i drömmen kunde bete mig så ansvarslöst att jag impulsköpte en hund impulköpte jag i stället luciamarknades största halmbock. Den är någonstans mellan cockerspaniel och irländsk setter i storlek, och heter stora bocken Bruce. Den har jag släpat genom hela stan tillsammans med en blott periodvis samarbetsvillig hjälpreda. Som valde att få raivare och gå bärsärkagång på stora varuhusets porslinsavdelning. Det höll på att bli dyrt.


Sen gjorde vi ett gemensamt beslut att less is less, och tävlade i vem som lyckades hitta den kitschaste glaspumlan till granen. Vad säger ni:

 

Ugglan är Simons, kaninen Noras och fjärilen min. Fast Simon var inte där, så jag tog helt lugnt och valde två. Vem vinner?

9 kommentarer:

  1. Nu ser man ju inte riktigt hur stor bocken är, men jämförelsen med hundarna är bra. Dem har jag koll på.
    Sen blir jag lite nyfiken på ditt ordval; "pumla" är ju ett av de där mest diskuterade dialektorden. Är det alltså ett ord du tillägnat dig nu under de senaste åren eller har det funnits länge i ditt språk?

    Ugglan tycker jag är kitschigast. Undrar varför det plötsligt dyker upp en massa ugglor till jul? I Trondheim fanns de överallt i skyltfönstren.

    SvaraRadera
  2. Pumlan är, som du redan gissat, ett sprakradet.se-ord. Som jag adopterat och sprider på mitt eget lilla vis, för jag tycker det är lagom vagt och tillåter "bollar" som är formade som varför inte ugglor.

    Jag har faktiskt inte reflekterat över att julugglan är ett 2011-fenomen, men det är ju kul om jag är trendig av misstag!

    SvaraRadera
  3. Wow. Alltså - ugglan. Klar vinnare. Hrrrr.... :)

    SvaraRadera
  4. Bocken Bruce är så fin! Han ser så där nonchalant uppstudsig ut. Av pumlorna håller jag på fjärilen. Nåt mera fjärran från julgran kan jag svårligen tänka mej. H. Bambi

    SvaraRadera
  5. Åååååh, en liten boxervalp med fem gånger för stort skinn... Jaaaaa! Jag lovar att hundvakta när som helst!!!

    Fjärilen är klart kitschigast! Ugglan är helt för trendig.

    SvaraRadera
  6. Softy: jag tar dig på orden sen!

    Det blev alltså jämnt skägg för mina kitschpumlor medan ni verkar anse att Noras är rätt dämpad. Jag jobbar på att få ihop till en riktig sagogran, med glaspumlor i alla fomer och pastellfärger. Simon ryser och gömmer sig.

    SvaraRadera
  7. Jag röstar nog helt klart på ugglan!

    SvaraRadera
  8. Jag röstar på Noras kanin-i-kula. Men vad är det för fel på julkula? Måste de vara runda?Inte i min värld, även om definitionen av en kula nog kanske innebär något runt.

    SvaraRadera
  9. Nej, inte behöver väl kulor prompt vara runda. Men eftersom jag samlar på ord tycker jag det är kul med ett namn på en kula som specifikt ska hänga i granen och inte skjutas på någon eller slevas upp ur en låda glass. Till exempel.

    SvaraRadera