onsdag 17 oktober 2012

Om att bli sedd

I morse hade jag det lite tjorvigt med att få lilla älsklingen till dagis i tid till frukost genom regnet. Och som jag nu cyklade kukade kedjan ur. Gissa om det var välkommet att en uppmärksam vardagsängel klädd i oömma handskar erbjöd sig att peta den på plats. Visserligen hann jag bara cykla fem meter innan den rutschade av igen (skitväxlar) och jag fick fixa den själv, utan handskar, men blotta omtanken gjorde mig glad för hela dagen. Få saker gör mig så vardagssur som när jag blir behandlad som luft. Tidigare i morse var det en runkare som försökte köra över mig och lilla älsklingen när jag cyklade över på ett övergångsställe. Hen kom bakom triangel. Jag fick nita. Därför kändes handräckningen extra bra. Jag avskyr folk som bara slinker igenom en dörr jag håller öppen utan ögonkontakt, en nick eller ett tack. Ska det vara så svårt att se sina medmänniskor? Om jag vänder på steken har jag flera tårögt tacksamma minnen av situationer där jag blivit sedd i situationer där jag känt mig ensam, trött och osedd. Som i morse. Som gången i tonåren då jag gick hem från skolan i regn, skymning och kyla och jag mötte en bekant på väg hem från affären som undrade om jag ville ha en banan. Och jag påminns om att jag vill bli bättre på att se folk i min omgivning och snabbare att fråga om jag kan hjälpa till med något eller bara bjuda på banan.

4 kommentarer:

  1. Sanning, söta du. Vi kan alla bli bättre på att se andra. Vissa har lite längre väg att gå, men ändå... Och fint är det då det händer att kunna stanna upp och notera de fina handlingarna som strös över en.
    - Marina

    SvaraRadera
  2. Ja. Det är viktigt att lyfta blicken då och då och inte bara tycka att "det där ser tungt ut" utan faktiskt erbjuda sig att hjälpa till. Nu ska jag se till att vardagsängelns vänliga gest ska spridas som ringar på vattnet.

    SvaraRadera
  3. Jo! Att bli sedd är viktigt och vardagsomsorg är underbart.

    Också om det kan vara lite pinsamt, som när jag en trött och regnig natt missade nattbussen för att jag hade en gammal tidtabell i väskan. Jag hade hängt inne på stejssin i minst tjugo minuter i väntan på bussen, som gick fem minuter tidigare enligt nya tidtabellen - dvs rakt framför näsan på mig när jag väl gick ut. Varpå jag började stortjuta av frustration:-o En snäll busschaffis kom fram till mig och undrade om hon kunde hjälpa. Det var ju inte så mycket att göra åt saken, men att hon såg mig och att jag var upprörd, fast klockan var hurmycketsomhelst och hon lika gärna kunnat tänka att jag var full, det piggade upp mig jättemycket :-)

    Det pinsamma i historien är väl den att det inte är särskilt länge sen... Utmattning gör lustiga saker med en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå, vet du, jag missar också. Och blir frustrerad och gråter. Men vad fint av henne att fråga vad som står på!

      Radera