måndag 15 oktober 2012

Mitt knark

Den senaste veckan var jag på arbiskurs fem dagar av sju. Om jag räknar med i dag blir resultatet sex dagar av åtta. Det räcker inte att jag jobbar med att studera utan jag dras till det på fritiden också. Om jag hade ett parallellt liv skulle jag bo på arbis. Med litet a: mitt stamlokus är inte det fantastiska huset i Tölö utan Vantaan aikuisopisto. Som har genomgående hög kvalitet oavsett om jag yogar, lär mig virka amigurumi eller renoverar fönsterbågar.

Förra veckan var en engångsföreteelse eftersom två kortkurser jag var intresserad av gick samma vecka, förutom min måndagsyoga. Fredag, lördag och söndag renoverade jag fönster. Amigurumikursen var en julklapp till min syster som ville lära sig virka smådjur. Mitt bästa, immateriella julklappstips till vem som helst är att bjuda någon på en kort arbiskurs och gå med. Arbetarinstituten har ett fantastiskt kursutbud i allt från tygtryck till hur man lagar sushi. Via fotokurser och svamputflykter. Och tänker man över språkgränsen blir utbudet nästan ångestladdat. Seppo som lär mig fixa upp gamla fönsterbågar håller också intensivkurser där man får göra sin egen urna. Eller en väns. En romantisk julklapp, om man är så där lite gotiskt lagd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar