tisdag 21 juni 2011

Miljögärning

Alfamamman Peppe skriver om att begränsa antalet barn för miljöns skull. Jag har kommenterat det på hennes andra blogg, så här tänker jag inte skriva mer än att ett barn per par skulle vara en jäkligt effektiv dunderkur för moder jord. Däremot vill jag skriva om Sorttistationerna (tyvärr bara på finska), som i min mening gör en fantastisk miljögärning.

Tänk att det finns ett flertal ställen i huvudstadsregionen som tar emot problemavfall helt gratis. Det är bara att köra dit med sina tryckimpregnerade rester, det rostiga trädgårdsmöblemanget och kemikalie- och målfärgsslattarna och någon annan ser till att det återvinns eller förstörs på ändamålsenligt sätt. Det kan inte vara världens roligaste jobb, men jag är vansinnigt tacksam över att någon gör det!

De tar också emot alla de oändliga träspiror som alstras av att jag rensar i vår trädgård. Och vår gamla toalettstol för att inte tala om mängder med renoveringsavfall. Sådant kostar, men avsevärt mindre än vad det kostar att få en container transporterad till och från ens gård, och då blir avfallet inte sorterat utan allt hamnar på tippen för all evighet.

I detta avseende är jag en helnöjd skattebetalare.

1 kommentar:

  1. Jag ser att det på den svenska sidan står "avfallsmottagningspunkter" och det är ju inget smidigt ord precis. Här i Sverige talar man om återvinningscentraler.

    SvaraRadera