onsdag 8 juni 2011

Jag vill ha ett parallellt liv

Sedan jag bestämde mig för att läsa till modersmålslärare har jobberbjudandena haglat. Nu senast var det Helsinge skola och för ett par veckor sedan Hanken. I går var det Språkalliansen och där tackade jag ja - det rör sig trots allt bara om en kurs och jag älskar, älskar att undervisa. I höst debuterar jag alltså som universitetslärare med ansvar för två egna kurser: Skriva 1 på Nordica och förhoppningsvis då Akademiskt skrivande för Språkalliansen. Och sen en kurs i språkvård och översättning på Arbis, som jag är glad över bara för att det är Arbis, en helt fantastisk instans där vem som helst kan plugga nästan vad som helst. Aj jo, sen ska jag ju skriva en doktorsavhandling. Förutom att journalisttanden också börjar värka med jämna mellanrum.

Ni stora barn som står inför att välja studieinriktning: kombinationen svenska och journalistik är oslagbar om man har verbala intressen. Ens liv räcker inte till för allt roligt som finns att göra. Och jag vill påpeka att jag ingalunda är en akademisk komet utan min bana har, som de flestas med roliga liv, slingrat sig fram och oväntade saker har dykt upp bakom krökarna. Om någon vill ha närmare uppgifter om Nordicas och Soc & koms förträfflighet - tveka inte att ta kontakt.

2 kommentarer:

  1. Grattis Jenny!! Det ser ut som om din karriär flyger iväg på alla de banor som du gillar! Det är inte många som kan njuta av sådan lyx!! :)
    Tack för igår och det fina trädet - det prövar sin plats där ute nu, valar och kvalar var han vill stå :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Tack för i går, roligt att ni uppskattar trädet. Jag känner mig privilegierad jobbmässigt, det gör jag. Det är lyxigt. Kram!

    SvaraRadera