onsdag 9 mars 2011

Ett uppdrag för medicinsk forskning

Jag firade kvinnodag i sällskap av fantastiska kvinnor. Efter att vi anhandlat boken "Half the sky - turning oppression into opportunity wordlwide" (läs den!) halkade samtalet in på forskning inom medicin. I Helsingfors lyckades man för något år sedan odla ett nytt käkben åt en man med hjälp av stamceller som fick växa till sig i hans mage. Med hjälp av stamceller kan man i framtiden printa ny hud åt transplantationspatienter, eller spreja på den på något mystiskt sätt. Jag är humanist, så jag är inte alls insatt i de finare nyanserna av hur det går till, men kan bara konstatera: Hurra för medicinsk forskning!

Men en sak undrar jag: var i hunnan dröjer vaccinet mot vinterkräksjuka?

Jag lovar, att om vaccinet så kom i formen av en tatuerad bild på Bamse, världens mesigaste björn, som dessutom skulle behöva sättas på en synlig del av kroppen, så skulle jag ta vaccinet, alla gånger.

Vetenskap, hör min bön!

1 kommentar:

  1. Inte än. Men det är sannolikt en tidsfråga. Död åt norovirus!

    SvaraRadera