torsdag 23 augusti 2012

Skitviktigt om hur kvinnor porträtteras i reklam

Via Facebook snavade jag över det här. Vilket sedan ledde mig in på det här och sedan måste jag sluta för jag ska egentligen jobba. Sprider bara. För vojnujumalauta, hur får vi ett slut på det här jävla tramset? Och om sexistisk humor: måste man vara elak mot någon alls? Jag tycker nedsättande skämt om män är precis lika vidriga som nedsättande skämt om kvinnor. Kan man inte skämta om pruttar, kiss och bajs i stället?

Jag har alltid älskat att vara vuxen tack vare den ökade integritet den medför. Inte en gång drömmer jag om "den ljuvliga ungdom" - och hela ungdomen drömde jag egentligen mest om att få fixa vårt ruckliga hus, vilket jag drömde om redan då. Vilket är verklighet nu. I min ungdom var jag osäker, ständigt rädd att dömas, för spinkig och skämdes för det (!) och ganska omogen.

Jag inser att detta, som är skrivet i all hast, är helt obegripligt för en som inte klickar på länkarna ovan, läser texterna och ser på bilderna, men jag hinner inte med mer elaborerad text, jag måste jobba nu.

Jag tycker ärligt att de flesta kvinnor jag känner bara blir vackrare med åren. Inklusive jag själv. Hur gör jag för att hjärntvätta min omgivning med det budskapet? Vill ni hjälpa mig? Ingen diss till dunungarna därute - er tid kommer!

1 kommentar:

  1. Mycket spännande länkar!

    Den här filmen handlar inte alls om det samma, men ändå om hur färgad ens blick är! Jag tycker den är välgjord även om den så klart spelar på en hel del fördomar och idéer om män/kvinnor är.

    http://plain-jane.net/2012/08/26/forstroelse-en-regnig-sondag/

    SvaraRadera